onsdag 12 juli 2017

Onsdag 12/7

God kväll!

Efter en rejäl frukost hos Ann-Marie och Harry fortsatte vi gårdagens rundtur genom att besöka de adresser som jag haft i Alingsås.
Börjar bilderna med gårdagens tur.
 
Första stoppet i Lagmansholm gjordes vid bron över Säveån. Den är sedan många år avstängd men var den enda som fanns under mina år där.
 
Detta är mejeriet där jag växte upp. Det var mejeri på nedervåningen och vi hade lägenheten på andra våningen. Mejeriet lades ner 1948 och pappa pendlade till mejeriet i Alingsås fram till 1950 då vi flyttade till Alingsås.
 
Detta var småskolan där jag gick de två första åren. Skolan var en B-skola och vi var 1:a och 2:a klass samtidigt med en lärare. Idag är det hembygdsgård.
 
Mittemot låg folkskolan där jag hann med tredje och fjärde klass innan flytten till Alingsås. Idag är det en familjebostad.
 
Uppför backen och vi var vid Fullestad Kyrka där vi hade våra skolavslutningar.


Torpet, där mormor bodde, är borta men en ny byggnad har kommit upp.
 

Östadkulle Kyrka där mormor och morfar har sina viloplatser.
 

Tillbaka hos Ann-Marie och Harry efter första dagens tur.

Borgmästarevägen 9A. Det första huset på Stockslycke dit vi flyttade 1950.
Vi åkte runt och tittade på de två hus där jag bodde när jag flyttat hemifrån. Den första en lägenhet med rum och kokvrå där vi bodde en tid med nyfödda Susanne.
Därefter blev det en etta.


Här är sista lägenheten vi hade i Alingsås innan vi flyttade till Säffle 1964. Kometgatan 2B, en tvåa.

 Sista stoppet gjordes vid Bälinge Kyrka där mor och far ligger.

Tillbaka i Nykroppa kom jag på att jag missat skolor och arbetsplatser i Alingsås, men det får bli en annan historia.
 
En del problem med text i samband med flyttning av bilder. Lyckades inte åtgärda det och ville inte ta bort och börja på nytt. Får följa med på köpet.
 
God natt!

2 kommentarer:

lotta sa...

Tack för denna resa 😍 så glad för att vi gjorde det 😄 o jättekul att även få gästa Ann-Marie o Harry 😄 tack!! Från en nöjd o glad dotter 😍😄

S-O Svensson sa...

Ja, det var en trevlig resa. Väldigt mycket hade förändrats sedan min tid i Alingsås. Mycket hade försvunnit och ännu mer kommit.