lördag 17 augusti 2024

Lördag 17/8

 God kväll!

Växlande molnighet och runt 20 grader.

Idag kom jag att tänka på att jag bott i Värmland i 60 år. Efter ingenjörsexamen 1964 i Alingsås sökte jag till Källe-Regulatorer i Säffle som verktygskonstruktör och chef för verktygsavdelningen. Jag hade arbetat som verktygsritare/konstruktör på Assa-Stenman under tre år då jag läste på kvällstid på Tekniska aftonskolan. Efter semesterperioden gick flyttlasset till Säffle. Redan första dagen fick jag veta att jag tillsammans med tre andra var anmälda till en kurs i Kristinehamn i produktionsteknik, mycket baserat på MTM (metod, tid, mätning). Den pågick under ett skolår, kvällstid en gång i veckan. Efter fullgjord kurs byggde jag upp en arbetsplats för montering av regulatorer enligt MTM som gjorde att vi kunde använda betydligt billigare arbetskraft än de A-gubbar som tidigare monterat plus betydligt kortare monteringstid. Vi fick anpassa toleranser och annat så det bara var att skruva ihop med skruvdragare och verktyg som hängde framför näsan på operatören. Det blev så lyckat så det blev en artikel i Veckans Affärer, om jag inte minns fel. Åren på företaget var mycket lärorika med fler och större arbetsuppgifter.

Idag har det varit en lugn dag med lite EM-orientering. Såg bara damerna, men det gick inte så bra. Som bäst en fjärdeplats.

God natt!


Inga kommentarer: