söndag 19 augusti 2018

Söndag 19/8

God kväll!

För 150 år sedan skänkte kapten Bauer på Lagmansholms Herrgård ett skolhus till Fullestad socken. I detta skolhus gick 1:a och 2:a klass. Det var en s.k. B-skola med en lärare som hade båda klasserna samtidigt. Nu var samtliga som gått sina första skolår här inbjudna till detta jubileum och hemvändardag. Tillsammans med mig var Ann-Marie och Daga, en av mina klasskamrater från den tiden. Skolan lades ner 1960, då man flyttade över till en större skola. Totalt kom det 75 före detta elever.
Vi samlades vid kyrkan till en gudstjänst. Där hade vi alla våra skolavslutningar. Kyrkan ligger ett hundratal meter från skolhuset. Troligen är kyrkan från 1300-talet och rymmer 100 personer.

Därefter samlades vi vid skolhuset som numera är lokal för Fullestads Bygdegårdsförening. Där var det mat bestående av grillad kycklingfilé, potatissallad, sallad, bröd, dryck och kaffe med kaka.

Träffade en del gamla skolkamrater som jag inte träffat på bortemot 70 år.
T.ex:
Sture Stenberg, som började skolan som 6-åring och gick klassen före mig.
Pelle Schiller, som tillsammans med mig, cyklade till Skåne genom Halland och hem genom Småland under en tvåveckorstripp. Detta var 1952, alltså var vi 13 år. Vi hade även med en 14-åring.
Sven Bergström som var 5 år äldre än mig, men som jag var mycket tillsammans med i Lagmansholm. En vår, när han var inne och åt lunch, passade jag på att tända eld på en rishög som en granne hade. Lite liv blev det!
Britta Hall, då Johansson, nu 91 år. Hon kom till vår skola när jag började andra klass. Det var hennes första skoljobb och hon fyllde 21 år samma år. När hon hälsade sade hon mitt förnamn trots att vi inte träffats på en väldigt massa år.

Vid 15-tiden lämnade vi vår gamla skola och såväl Ann-Marie och jag tyckte att vi gjort ett bra val när vi valde denna träff istället för kusinträffen i Skåne samma dag.

Hemresan gick bra och färddatorn sa att resan tog 2 timmar och 55 minuter med en medelhastighet på 84 km/tim och en bränsleförbrukning på 0,48 l/mil.

God natt!





Inga kommentarer: