lördag 4 april 2020

Lördag 4/4

God kväll!

Vid lunchtid tog jag på mig en jacka för att gå ner till sjön och titta om våren har börjat visa sig. Nere vid sjön var det iskall vind och jag ångrar att jag inte tog en tjock vinterjacka. Fiskmåsarna har kommit på plats och det satt en mås på stenen som brukar ha ett bo varje år.
Rishögen väntar på att eldas upp men det blåser för mycket för att jag skall våga tända på. Det torra gräset sprider elden fort och det måste vara vindstilla innan tändstickorna kommer fram.


Tussilago och blåsippor har kommit fram, även om det är glest än så länge.
När jag gick till min blåsippeplats bakom den stora granen vid stenbordet fick jag se att en annan gran strax bakom hade vält i blåsten. Rotsystemet hade släppt från berget som den delvis stod på. Stammen är ca 40 cm i diameter och längden säkert 20 meter. Det blir mycket att såga upp och kommer att fylla hela vedskjulet. Granris blir det i massor. Samtidigt har den tagit med sig en tall.

God natt!

Inga kommentarer: