tisdag 14 augusti 2012

Tisdag 14/8

God Kväll!

Idag började vi med att avsluta det vi påbörjat i går. Gudrun oljade in resten av bryggorna och jag målade där jag hade förberett under gårdagen. 
 Efter sent 11-kaffe bar det iväg till skogen för att titta efter kantareller. Vis från förra årets svampplockning tog jag med mig kompass. Eftersom jag hade GPS:en liggande i bilen slog jag in bilens läge och tog även den med mig. Vad hjälper alla hjälpmedel, när man tittar ner och plockar någon kantarell är helt plötsligt medplockerskan försvunnen. Så småningom dyker hon upp och jag säger att jag har tjoat efter henne. Då säger hon att hon hörde det. Säger också att det är inga problem, jag har röd keps. Det behövs inte många meter förrän hon är gömd bakom träden. Trots allt gick det bra. Vi hittade lite kantareller, men de var väldigt små och det verkade som att regnet inte hade nått till skogen under sommaren för det var mycket torrt.
Det var en fin dag och kvällen likaså, så jag bestämde mig för kräftfiske. Jag plockade fram mörtarna från frysen och agnade några burar. När Allsång på Skansen var slut gick jag och vittjade dem. Det var mycket magert, bara fyra stycken. Bestämde mig därför att titta igen vid 22:30-tiden. Tog två ficklampor med mig. När jag var nästan vid sjön fick jag plocka fram den andra för batteriet var nästan slut och det var obetydligt ljus. Den andra lampan var inte mycket bättre. Uppe i huset låg pannlampan, men jag ville inte vända och hämta den utan jag fick kika med lampan alldeles inne i burarna för att se om det var några kräftor. Det är bara att hoppas att de hamnade i hinken när jag tömde i dem. Det blev i alla fall betydligt fler än första gången. I dagsljuset får jag se resultatet. Burarna får ligga i till i morgon bitti.

God Natt!

Inga kommentarer: