lördag 7 juni 2014

Lördag 7/6

God Kväll!

Efter en rejäl frukost på hotellet åkte vi till Ekerum Resort, som ligger söder om Borgholm på Öland. Där skulle vi träffas klockan 11.00 för kusin/släktträff. Idag var det bara sex kusiner, men totalt 20 personer. Som vanligt var vi ute i god tid och först på plats.

Vi började med en tur till naturreservatet Halltorps Hage, som är känt för sina gamla ekar och insekterna ekoxe och större ekbock. Ekarna, upp till 300 år, såg vi, men inte de andra.

Därefter var det dags för en god lunch till humant pris på Ekerum Resort. Innan vi skulle vidare till nästa programpunkt passade vi på att besöka Ekerums konsthall, där det visades målningar och glaskonst.

Vid 15-tiden var vi på Borgholms slott, där vi sammanstrålade med kastellan Jim Rudolfsson, en mycket entusiastisk guide.

Sedan i rask takt till Kafé Sjöstugan, som hade öppnat för vår skull. Konstnären Axel Kargel höll till här under ett halvt sekel och Nils Ferlin vistades här korta perioder under 40-talet. Här var det avslutningskaffe och beslut om att nästa träff skall hållas i Skåne Tranås nästa år.

Ann-Maries och Harrys Bosse ville att vi skulle följa med hem till deras hus för grillat under kvällen. Efter en god måltid tackade vi Kristina och Bosse och gav oss iväg. När jag kom ut till bilen fick jag se ett halvplatt däck. Då jag har VW-garanti, eftersom jag servar bilen på märkesverkstad har jag gratis bärgning och hjälp. Ringde, och en timme senare hade jag fått bytt däck och bilen på väg mot hotellet. Anlände kvart i tolv strax innan hotellet stängde.

God Natt!

Inga kommentarer: