lördag 18 juni 2011

Lördag 18/6

God kväll!

Trots allt en skaplig dag som vida överträffade alla väderkartor på TV.

Började dagen med en tvättmaskin och frukost. Gick sedan en tur ner till sjön och mätte vattentemperaturen, ca 19 grader. Alltså ingen panik med att få i badstegen.

Här och var kan man nu se den anspråkslösa orkidén, Nattviol, titta upp. Den är lite svår att upptäcka bland allt annat grönt.


Under eftermiddagen tog jag en tur till Filipstad för lite matinköp. Stannade först till hos Larsson-Svensson, dit jag kom precis lagom till eftermiddagskaffet. Här ses måg och barnbarn vila ut efter gårdagen.
Nu tar jag fram mina matkunskaper och lämnar ut ett recept på SILLTÅRTA.

1 brk matjesill
4 dl creme fraiche
4 st hårdkokta ägg + 4 till dekoration
1 dl finhackad purjolök
1-2 msk senap
1-2 msk majonäs
4-5 msk kaviar
4 bitar hönökaka
Blanda alltsammans till en smet, bred smör på ovan- och undersidan av brödet. Bred ut kletet mellan dem och ovanpå.
Garnera med ägg, gurka och dill.
Smaklig måltid!
God Natt!

2 kommentarer:

Lotta sa...

Hej och tack för receptet :) En återkommande repris på flera goda rätter hoppas jag för du kan ju det där :)
Ha en bra dag
Kramar

Anonym sa...

Hej igen, och stort tack för receptet. Det kommer säkert bli uppskattat på vårt uppdukade bord till midsommar.
Mvh. Marie