lördag 11 maj 2013

Lördag 11/5

God Kväll!

I förmiddags plockade vi på oss kamera och kikare och åkte till Gömslet vid Mälarens strand. Det är ett sankt område med hus för fågelskådning. Invigdes för några år sedan av kungen.

I det lilla huset, med öppningsbara luckor runtom, träffade vi på tre riktiga fågelskådare. En av dem, som verkade vara den som kunde mest och var pratsam talade om vilka fåglar som fanns i närheten just idag. Jag lärde mig mycket nytt under dessa timmar.

Jag fotograferade Grönbena, Tofsvipa, Skedand, Grågås, Gulärla, Sothöna samt Tidö Slott, som ligger på andra sidan viken. Fotona kommer att visas när jag kommer hem och har kommunikation med min dator.

Andra fåglar, som vi såg på lite längre avstånd eller flygande var Dvärgmås, Sävsångare, Skrattmås och Svalor.

Efter timmarna i friska luften var det skönt att komma hem och ta en fika innan det var dags för dagens middag, en torskrätt samt rabarberpaj.

Tittade på Sveriges match mot Slovenien, vinst med 2-0. Med detta spel kommer de att åka ut i kvartsfinalen mot Kanada. Nu blir det lite ost och en kriminalfilm.

God Natt!

Inga kommentarer: