lördag 2 april 2011

Lördag 2/4

God kväll!

Idag har det varit disigt och dimmigt hela dagen. Det har samtidigt varit milt och förhoppningsvis tar det en hel del av isen som jag har på gårdsplanen.

Under eftermiddagen gjorde jag en tur till ICA. På hemvägen tog jag vägen via Sten-Åke och Susanne. Jag kom lagom till eftermiddagskaffet och fick glass med jordgubbar och hallon. Det var smaskigt.

Under förmiddagen råkade jag titta in i ett skåp och såg en ask som jag var tvungen att undersöka. Den innehöll gamla kort tagna på 50-talet. Scannade in några av dem.
En bild från min första arbetsplats. Här vid en kipphyvel, den första maskin som jag fick köra. Som lön började jag med 1:- / timma.

Detta är en bild från lumpen i Östersund 1958. Det är Berg och undertecknad som kommer från A2 i Göteborg. Vi var 25 pjäsmekar från hela landet som utbildade oss på A4 i Östersund under tiden midsommar fram till jul, därefter åkte vi tillbaka till respektive regemente.
"Lången" Svensson och undertecknad innan vi körs ut i skogen en blöt kväll. Det var en fälttävlan där vi nattorienterade oss de 15-20 kilometrarna tillbaka till regementet. Under vägen var det också en del stationer med tävlingar inlagda. Vi hade tidígare gjort en liknande tävling på dagtid, men betydligt längre, där även cykeltransport ingick. Vi sprang parvis och jag behöver väl inte säga att det är segrarna ni ser. Även den andra tävlingen vann vi. Som pris i en av dem fick vi var sitt stormkök. Mitt finns fortfarande kvar.

God natt!

2 kommentarer:

Susanne sa...

Vad kul att få se dina gamla bilder. Hoppas det kommer mera. Kan aldrig bli för mycket av kort. Var jätte kul när du berättade till dem. Kram och tack för titten idag.

Lotta sa...

Håller helt med Susanne :) Jättekul och bilder jag aldrig sett :)) Kramar