tisdag 16 augusti 2011

Tisdag 16/8

God Kväll!

Ett skapligt väder igen. Under gårdagen kom det 10 mm regn.
 Gudrun har för vana att gå ner till sjön efter att frukosten och dagstidningarna är avverkade. Gällde även idag. Det blåste ganska kraftiga sydvästliga vindar och vattentermometern visade på 18,8 grader.
 Jag har läst att fjärilar dras till gula blommor, men trots detta "fält" har jag sett färre fjärilar i år än förra året.
Vi gjorde det enkelt för oss och åkte in till Louise och åt lunch. När jag hade beställt fläsk och löksås kom den "vanliga" matservitrisen och sa "Ta fisken, den är bra", gjorde så. Då sa killen som plockade fram maten "Blir det inte godkänt får du betala". Hon behövde inte betala, för det var ett bra val.

Vi fortsatte sedan till Monica och Janne. Vi tittade runt bland alla deras grönsaker och planteringar. Det blev ingen bild eftersom kameran låg kvar hemma på köksbordet. Innan vi fortsatte hem blev det kaffe och snack.

Hemma igen ringde telefonen. Det var Dr. Engström. Han hann knappt presentera sig innan det störande knastrandet körde igång. Han ringde ett par gånger och det var samma resultat varje gång. Jag försökte ge honom mitt mobilnummer, men han hörde inte vad jag sa. Eftersom Vårdcentralen kör med hemligt nummer kunde inte jag ringa tillbaka. Då hade jag följt Telias råd om att undersöka om det var fel internt, för de hade kollat linjen och den var bra. Eftersom jag hade gjort den kollen tidigare och inte fått någon ändring trodde jag inte på det, men gjorde i alla fall enligt deras önskemål. Samma sak sa de för något år sedan när åskan hade ställt till det. När teknikern kom hit mätte han och sa att felet låg 90 meter från uttaget. Mycket riktigt, nere vid närmaste stolpen hade en koppling gått isär. Frågan är om de mäter till centralen som ligger närmast. Det finns ju i så fall ytterligare en massa meter som kan vara fel.

God Natt!

Inga kommentarer: