onsdag 31 augusti 2011

Onsdag 31/8

God Kväll!

En härlig morgon med frukost och dagstidningarna.
 Eftersom det såg ut som det skulle vara uppehåll gick jag ut och målade sista köksfönstret. Detta hade bara två rutor mot det andra som hade tre. Istället var det sämre underlag för stegen.
 Detta är en av anledningarna till att jag kommer att köpa en riktig ställning.
Nu gick det i alla fall bra och jag råkade inte ut för någon olycka.

Efter en lång lunch gick jag ut för att hoppa på något av mina övriga projekt. Till slut valde jag att klippa gräs. När jag kört ut 4-hjulingen för att komma åt gräsklipparna började det regna. Snabbt beslut. In med Hondan igen. Det kom en skur med inslag av hagel. Eftersom det var långt gånget på eftermiddagen blev det istället att jag avslutade dagen med en eftermiddagskopp.

När jag hade besök här fanns det önskemål om recepten på ett par rätter. Passar på att skicka med dem. De är så enkla så deras män t.o.m klarar av att tillreda dem.

Gretas Fläskkotletter

Kotletterna läggs i en ugnsfast form

Blanda
3 dl grädde
2 dl cremefraiche
1/2 dl soja
1 tsk sambal olek
Hälls över kotletterna

225 grader ca 45 min.
Kotletterna vänds efter halva tiden.

Lottas Lax

Laxfiléer läggs i ugnsfast form

Blanda
2 brk cremefraiche
1 dl kaviar
1 hackad gul lök
Hälls över filéerna

2 skivor formfranska strös på smeten. (Jag tar ströbröd efter ca halva tiden.)
Eventuellt lite kryddor, men ej nödvändigt.

I ugn 200 grader 25 - 30 minuter om filéerna är frysta.

Enkla rätter, men goda.
Lycka till!

God Natt!

2 kommentarer:

Susanne sa...

Tack för recepten. Ha det gott.Kram

Lotta sa...

Ser totalt livsfarligt ut m stegen :( trodde du va en förnuftig klok man ;) men har ju genom åren insett att det inte gäller när det kommer till fix m hus o hem :( men även denna gång gick det bra, skönt det :) ps ja enkla o goda recept som går hem hos de flesta :) kramar på dig,,,