onsdag 7 november 2012

Onsdag 7/11

God Kväll!

När jag satt och åt frukost ringde Birgit. Hon frågade om jag hade möjlighet att skjutsa henne till vårdcentralen till 15.00. Hon berättade att hon under måndagen hade stått på en trappstege för att byta gardiner. När hon sträckte sig föll hon handlöst i golvet. Hon ringde upplysningen och de föreslog att de skulle skicka ut en ambulans, vilket hon egentligen inte ville. De kom och efter diskuterande och kontakt med centralen fick hon stanna hemma, men lova att åka till vårdcentralen på tisdagen. Där träffade hon en tillfällig läkare, som inte gjorde någon undersökning. På onsdag morgon ringde hon igen, när hon inte kände sig helt OK. Hon fick tid till 15.00. Det var till det besöket hon ville ha hjälp.

Hela förmiddagen ägnade jag åt pappersarbete. Jag hade fått förfrågan om Invest från skattemyndigheten. Samma förfrågan fick jag förra året och efter att jag skickat in papper var allt OK. Exakt samma förfrågan. Det var bara att ta en massa kopior och skriva förklaringar. Man kan fråga sig vad de är ute efter. Det finns inga oklarheter. Kostar bara en massa arbete med att plocka fram rapporter, som säger detsamma som förra året. Om de mot förmodan skulle kunna slå ner på något lär det knappast betala portot.

Vid 14.30 hämtade jag Birgit. Eftersom de på vårdcentralen höll på med vaccineringar mot influensa passade jag på att få en spruta under tiden jag väntade på henne. Det tog nästan en timme innan hon kom ut. Då hade sköterskan beställt bil för hon skulle till Karlstad och undersökas ytterligare, eftersom alla värden inte var bra.

Jag har tidigare sagt till henne att 91-åringar inte skall hålla på med så mycket onödigt. I så fall kan hon köpa eller få hjälp från kommunen eller vänta tills sonen kommer på besök.

God Natt!

Inga kommentarer: