torsdag 8 november 2012

Torsdag 8/11

God Kväll!
 
I morse, när jag åkte till Karlskoga, kom det snöblandat regn. Jag funderade ett tag på att byta till vinterdäck innan jag åkte hem igen, men det får vara ytterligare någon dag. Jag har däcken förvarade på Däckson så det är bara att åka in och få dem skiftade.
 
Efter gympa och besök hos Tedenrud var det dags för Rotary. Idag hade vi besök av Anna Drevenstam från kommunen, som berättade om vad som var på gång.

När jag kom hem ringde Birgit. Hon berättade att hon kommit hem sent igår kväll. De hade röntgat huvudet på henne, eftersom de misstänkte att det kunde vara någon blödning. Nu visade det sig att hon hade fått en mindre hjärnskakning. Jag bjöds ner på kaffe. Då kom det fram att jag missat hur det stod till med hennes mattor. Jag sa tidigare att hon hade gjort en matta i rött, men det var en som hon skulle börja med. Den som var klar gick i blått. Längden på den är 2,7 meter.

Dagens möte i Kuggarna var ett besök på Gelleråsen där Bengt Frisk visade oss runt i svinstallar och slaktbod och styckningsrum. Han berättade om gården från 1500-talet, men huvudsakligen från 1922, då hans far köpte gården. Mest blev det berättat om hur de under 50-60 talet byggt upp företaget. Vi blev bjudna på trattkantarellsoppa, smörgås, tårta och kaffe.

Idag ägs en gård, som köptes på 60-talet, av äldsta sonen. Där har de ca 500 suggor och föder grisar. När de väger ungefär 25 kg körs de till Gelleråsen, där de får växa ytterligare 100 kg innan de slaktas. Samtidigt har man 3000 svin. Den delen ägs idag av son nummer två. Han har även börjat med gårdsslakt, men de flesta slaktas i slakteri i Västergötland. Son nummer tre har fastigheter och driver även ett projekt i Granbergsdal för vindkraft.

God Natt!

Inga kommentarer: