onsdag 4 maj 2011

Onsdag 4/5

God kväll!

Idag blev det bättre arbetsväder, åtminstone på eftermiddagen. Det fick bli diverse arbete med rabatter och jag körde också fram den ved som jag sågade i samband med att jag eldade ris och tog hand om omkullblåsta träd.
 Nere vid sjön såg jag att måsen har börjat att bygga sitt bo. Varenda år på samma sten, som är väldigt utsatt när det blåser sydliga vindar. Det är många bon som sköljts bort. Efter ett tag lägger de ändå ett nytt på samma ställe. Förra året lade hon tre ägg. Ett slängde hon ut, de andra kläcktes, men det blev bara en unge som växte till flygfärdig mås.
 Småfåglarna matar jag till all mat är slut. Här ses hackspetten, en vanlig gäst tillsammans med sin fru, äta nötter. Även en blåmes sitter där.
 Här är det paret domherre som förser sig med solrosfrön. Två par kommer fram varje dag. Jag tror att de blivit bekväma av sig och utnyttjar fågelmaten mer nu än på vintern. Bofinkarna har jag inte tagit med, men de brukar vara ett 20-tal åt gången. De flesta går och plockar på backen.
Jag måste även visa en av mina två ekorrar som varje dag hälsar på och tar sig ett mål mat.

Nu kommer kvällen att ägnas åt ishockey, Sverige-USA.

God natt!

Inga kommentarer: