tisdag 10 maj 2011

Tisdag 10/5

God kväll!

Idag var det dags att åka till Lasarettet i Karlstad igen. Nu skulle jag skiktröntgas för att de skulle få bra underlag till kommande strålningar. Det började med att det monterades en kateter i vilken det sprutades in kontrastvätska. Det gjordes med hjälp av bedövning  genom att trycka in ett gelemedel. Jag hade räknat med att detta skulle vara obehagligt, men jag hade inga problem av det, utan man kan säga att allt skedde smärtfritt.

Man märkte upp fyra kors på kroppen för kommande behandlingar. Det gäller att man får exakt samma läge på kroppen vid varje behandling. Dessa ritade kors, skyddade med tejp, kommer senare att tatueras i små punkter, som knappt syns. Efter ca en timme var allt klart.

När jag lämnade avdelningen fick jag tiden för den första strålningen. Den blir den 19:e maj och sedan skall det bli 40 strålningar, varje dag, fem dagar i veckan.

När jag kommit hem tog jag en omgång  med rabatten under en timme. Tog en paus och gick ner och tittade på måsarna och kunde konstatera att måsboet närmast land hade tre ägg. I det andra boet kunde jag skymta åtminstone två ägg.

Efter detta tog jag en tur in till Susanne och Sten-Åke, mest för att hon skulle få se att jag även klarat dagens behandling utan problem. Innan hemfärd blev det kaffe och en del diskussioner om arbete och livet i stort. Även Sofie var hemma och deltog med sina synpunkter.

God natt!

Inga kommentarer: